Tesla Model X

Tesla rozpoczeła powolnym startem z Roadsterem opartym na Lotosie, ale minęło już dekadę, odkąd po raz pierwszy jeździliśmy tym samochodem – w dość zniszczonej, dwubiegowej prototypowej formie, prosto z bramy Potash Lane, Hethel.

Od tamtej pory sporo wody uplynelo…

Roadster, obecnie juz dawno nieprodukowany, osiągnął mniej niż 3000 klientow w ciągu swojego czteroletniego cyklu życia; dla kontrastu Tesla dostarczyła w zeszłym roku ponad 76 000 innych nowych samochodów.

Tak więc, chociaż tylko kilku odważnych było skłonnych zaryzykować swoje zadowolenie z motoryzacji na zelektryzowanym samochodzie sportowym na przełomie obecnej dekady, około 50 000 nabywców rocznie przestawia swoje preferencje z paliw kopalnych na moc baterii i kupuje w salonie  Model S.

Wzrost tego rodzaju nie wydaje się łatwy, i pojawiły się oczywiście kontrowersje związane z bezpieczeństwem, wycofanie z rynku i kilka skandali korporacyjnych, aby utrzymać prase i atencje. Ale model S odniósł duży sukces i obecnie jest to samochód o większej sprzedaży niż jakakolwiek inna pełnowymiarowa limuzyna na świecie.

Tesla, będąc od dawna odległą i gotową rozmawiać o swoich planach, powiedział nam już o modelu 3: kompaktowym sedanie, który sprawi, że Tesla stanie się dwukrotnie bardziej przystępna niż obecnie. Ma on zostać wyprodukowany jeszcze w tym roku.

Do 2018 r. Tesla ma nadzieję, że wyprodukuje pół miliona samochodów rocznie. Jeśli dojdzie to do skutku, będzie to fenomenalne przejście: od produkcji samochodów na skalę Morgan do produkcji seryjnej w skali Volvo w ciągu zaledwie siedmiu lat. To jeden cykl życia pojazdu i zwykłe bicie serca w branży.

Nie stanie się to jednak, jeśli świat nie podejmie się tematu tej drogi co najmniej równie chętnie, jak ma model S.

Nowy model X to siedmiomiejscowy SUV, który został zaprojektowany w tym samym stylu, w jakim luksusowa limuzyna była wzorowana na modelu S.

2,5-tonowy pojazd elektryczny dostępny z aż 611-konnym silnikiem, model X, to samochód, w którym parametry sa rownie niezwykle jak jego wyglad –  (0-60 mph w 3,2 s) i zasięgu (ponad 300 mil).

Testujemy go w srednim wykończeniu – 90D. Czy swiat luksusowych SUVow będzie znowu taki sam?